Klimatologická studie
Od roku 1994 bylo provedeno množství simulací letu kolem země na klimatologickém základu využívajícího pozorování větrů kolem zeměkoule v předchozích letech. Tyto studie stanovily tyto fakta:
- Nejlepším obdobím je zima od listopadu do února na severní polokouli.
- Zeměpisná šířka 35 stupňů vykazuje nejlepší pravidelnost v rychlosti věrtru a nejmenší riziko nepříznivých meterologických jevů (déšť, bouřky, turbulence). Tyto zeměpisné šířky jsou také charakteristické úkazem subtropického jet streamu.
- Pro dokončení obletu musí být umožněno vystoupat do výšky 10 000 metrů.
- Pro udržení vhodného směru se musí často měnit výška.
- Minimální doba trvání letu je asi 10 dnů. Ve skutečnosti je nutno počítat s 15 až 20 dny.
Tyto zásady byly použity při projektování gondol a obalů Breitling Orbiteru 1, 2 a 3.
Příklad cesty kolem světa za 10 dní | Příklad cesty kolem světa za 20 dní |
Výběr doby startu
První úkol předpovědi je najít dobré startovní okno z Chateau d'Oex. Musí být splněny následující podmínky:
- Žádné srážky.
- Velmi slabý vítr po celou dobu nafukování.
- Severozápadní až severní vítr ve výšce umožňující rychle dosáhnout zeměpisnou šířku blízkou 35 stupňům.
Příklad 10 dnů počasí pro oblast Chateau d'Oex | Vítr v oblasti Švýcarska |
Navigování v reálném čase
Od startu balonu je ustanovena stálá meteorologická služba v řídícím centru na Mezinárodním letišti v Ženevě. Pilotům je pravidelně poskytováno doporučení nejlepší výšky, ve které se budou pohybovat co nejrychleji na východ. Tato doporučení jsou stanovena z předpovědi větrů v několika výškách na základě numerického modelu Centra předpovědi počasí pro mírné pásmo. Další výpočet trasy je stanoven ze zpráv o změnách větru jak prostorových, tak dočasných.
Vítr ve výšce 9000 metrů nad mořem | Příklad trasy |
Vítr však není jediným faktorem ve hře. Ostatní meteorologické parametry vykazují pro posádku zdroj potenciálního nebezpečí:
- Turbulence otřásají balonem.
- Vlhkost, oblačnost, srážky, sněžení zvyšují hmotnost obalu a snižují schopnost balonu manévrovat.
- Bouřky jsou zdrojem silných vertikálních proudů, které mohou roztrhnou obal.
MétéoSuisse má velké zkušenosti s předpovídáním těchto fenoménů pro pravidelné lety i soukromé piloty směřující ze Švýcarska do různých zemí. Tentokrát bude znovu pro projekt Breitling Orbiteru 3 využita dovednost aeronautických briefingů tak, aby byla zajištěna bezpečnost Tonyho a Bertranda.
Příklad povětrnostní mapy pro běžné použití piloty ukazuje oblasti turbulencí, námrazy a bouřek |